De bouw vordert - Reisverslag uit Zambia, Angola van BouwteamHooglandZambia - WaarBenJij.nu De bouw vordert - Reisverslag uit Zambia, Angola van BouwteamHooglandZambia - WaarBenJij.nu

De bouw vordert

12 Mei 2016 | Angola, Zambia

Heerlijke lunch.
Het is donderdagmiddag 13.55. Vanaf 13.00 uur probeer ik al verbinding te krijgen met internet. Het is uiteindelijk toch gelukt.
We hebben deze middag voor het eerst deze reis goed gegeten. hoewel de buikjes van ons er nog niet onder hebben geleden. Wij kregen de lunch aangeboden door zuster Maria in haar school. Het was heerlijk. Ieder hotel onderweg zou haar moeten aannemen als kok, maar als zuster en leider van deze school en internaat doet ze veel beter werk. Het is een rustige vrouw van 50, geinteresseerd in ons, vriendelijk en gewaardeerd door kindeen en personeel. Ze geeft ook leiding op afstand aan de bouw en komt af en toe langs.
Woensdagmiddag is er prima en in vlot tempo verder gebouwd. De blokken cement van 40x20x20 cm werden in vlot tempo op elkaar gestapeld door Gerard en zijn maat, de lokale Chrisoffer. Zijn zijn een hecht team geworden.
Aan de andere kant metselen Nico en Ben rustig verder onder leiding van de lokale uitvoerder Patrick.
De eerste dag liep hij iedere keer met een waterpas achter de gebroeders Kuijer aan. en terecht. Toch heeft Patrick vertrouwen gekregen in het bouwteam en laat ze met rust en gaat zijn eigen gang bij het uitzetten van de hoeken.
Wordt er om mortel. specie, geroepen dan komen Emanuel en Kenneth in vlot tempo aan om de bakken te vullen. Bart en Johan verrichten allerlei spandiensten zoals specie aansmeren,, blokken aanslepen en voegen aansmeren. Cor moet de dingen doen die niet bij de bouw horen zoals
de kinderen vermaken, praten met de juffen, filmen en het eten verzorgen. Af en toe zie je hem met een kruiwagen lopen. Dat hij daar nog tijd voor heeeft. Knap hoor.
Omdat alles zo vlotjes verloopt en iedereen op de bouw bij het Bouwteam Hoogland hoort hebben we onszelf beloofd na het werk een waterval te bezoeken. Echt mooi. Acht watervallen achter elkaar met een hoogte van 30 meter en een breedte van maximaal 60 meter.

De vorige dagen hebben we geen of alleen koud water meegemaakt. Geen water is niet allleen lastig bij het douchen, maar ook bij het doortrekken van de wc, vooral als je met twee op een kamer slaapt. Het tweede hoopje werd er gewoon opgelegd, de wc gesloten indien mogelijk en hopen dat het de volgende dag door het kamermeisje/mannetje was opgeruimd. Het te dunne toiletpapier biedt ook weining uitkomst.
De kamers worden inderdaad netjes opgeruimd. Dat kan ook wel, want we zijn de enige bezoekers in het hotel.
Het ontbijt wordt steeds beter. We nemen een soort tosi met ei en tomaat ertussen, oploskoffie en mangosap. Het avondeten wordt ook beter: kip met frites en andijvie en bier na.
Gisterenavond hadden we geluk. De eerste keer in Afrika dat we met
( te ) warm water konden douchen.
Na de douche lagen we rond half tien op bed na een potje klaverjassen, lezen en tv kijken. Voor iedere oen is er Kawambwa wat te doen, zei Herman Finkers.
Vanmorgen hebben we ook weer als team gewerkt, de steigers zijn al nodig. Maar Bouwteam Hoogland heeft de steigers gezien, maar zal ze waarschijnlijk niet gebruiken, want aan de zijkant staat geschreven:
niet meer dan 90 kg of 2 zambianen.
De beste wensen van ons allemaal. Het gaat ons goed, de sfeer buiten het kaarten om is optimaal, geen diarree en we zien morgen met vertrouwen tegemoet, maar het blijft Afrika.