Afscheid - Reisverslag uit Zambia, Angola van BouwteamHooglandZambia - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Zambia, Angola van BouwteamHooglandZambia - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Cor

13 Mei 2016 | Angola, Zambia

Vrijdagmiddag half een. Het Bouwteam houdt schaft en ik probeer de thuisblijvers op de hoogte te houden van onze Bouwreis.
Gisteren na het werk kapitalen verdiend. Nico, Gerard en Cor stapten bij de plaatselijke kapper A la Brundel uit om zich te laten knippen en scheren.
Hilariteit rondom, omdat Nico zijn haren in een kroesmodel wilde hebben.
We konden hem niet verstaan, maar waarschijnlijk zei de kapper dat dit niet mogelijk was. We waren de enige blanken in de kapperszaak, in Kawambwa en waarschijnlij Noord Zambia. totale kosten 65 Kwacha, euro 6,50.
Het eten was lekker, een stukje kip, met wat frites , wat andijvie en een banaan als toetje.
's Avonds werden we weer vermaakt door het animatieteam van het hotel bestaande uit een bewaker die alleen voor ons de poort hoeft open te doen en een meisje in de bediening. Kaarten, lezen en tv kijken stond er op het programma. en tussendoor bier drinken. Dat hebben we dan ook gedaan, om het animatieteam niet te beledigen.
Rond tien uur lagen we in onze veel te grote bedden, lekker warm gedoucht en goed geslapen.
Ontbijt om 7 uur, ei tosti, koffie en mangosap. Vervolgens weer in het busje onze boodschappen doen: water, brood, bananen en mangosap.
Deze keer ook 175 flessen limonade en 200 chips voor de kinderen.
Ook namen we onze cadeautjes, pennen, t-shirts, kleurboeken, stuiterballen, knuffels e.d mee om uit te delen.
Dit alles hadden we netjes opgestapeld in de bus, maar bij aankomst lag alles door elkaar.
Iedere morgen vertrekken we uit Kawambwa centrum voor een tocht over een weg van 2 km. die niet zou misstaan als parcours voor het Olympisch Kampioenschap mountainbiken in Rio de Janeiro.
We hebben hard gewerkt. Vandaag gaan we gewoon door. Alleen een pauze voor het uitdelen van het drinken en de chips en de cadeaus voor de school. De kinderen waardeerden dit zeer De leerkrachten en zuster Maria konden de geschenken goed gebruiken. De meegebrachte kleding werd gelijk gepast door de vrolijke leraressen. Dit tot volle tevredenheid van het Bouwteam. Vooral toen de koffer werd geopend met de voetbalkleding van Hooglanderveen brak er een groot geluich en applaus los.
Na de pauze zorgen we er voor dat alle muren op de hoogte van 2.20 meter zijn. Voorwaar een hele prestatie door het Bouwteam.
De vier lokale bouwvakkers gaan de volgende weken gewoon verder,
staande op steigers die voor ons niet geschikt zijn. Een goed moment om afscheid te nemen. We hebben Kenneth, Eemanuel, Chistoffer en Patrick leren kennen als goede, hardwerkende bouwvakkers. Een compliment aan alle vier. Ook hadden ze deze week leermomenten: het cement wordt vanaf heden heden veel natter afgewerkt, waardoor de muren steviger worden, vooral in de hete zon en de blokken worden dichter bij het gebouw geplaatst.
Als afscheid ontvangen de lokale bouwvakkers een tas met speeltjes voor hun kinderen, t-shirts en gereedschap. Als dank geven we ze ook nog eens een dagloon 75 kwacha, euro 7,50. ik ben er zeker van dat ze dankbaar zullen zijn.
Om de bouw heen doen de leerkrachten energiek en vol enthosiasme hun werk. de kinderen doen goed hun best in hun schoolkleding. De klassen zijn hier klein, 20/25 leerlingen in een ruimte van 5x5 meter. Als je een klas binnenkomt zie je dat sfeer goed is en er hard gewerkt wordt. Dit merk je ook buiten bij het buiten spelen. Veel dans en spel en gezelligheid en elkaar helpen. De groteren helpen de kleinsten.
Zijn de kinderen 10 dan moeten ze van deze school af. Er zijn geen lokalen meer. De kinderen komen dat op een school van het rijk, met klassen tot wel 70 leerlingen.
Er is nog geen stroom, maar onze sponsoren hebben veel geld bij elkaar gebracht. Hartelijk dank hiervoor. Er wordt bekeken of we het schoolgebouw van water en stroom kunnen voorzien. We hebben meer opgehaald dan begroot.
Op het internaat studeert dit jaar iemand universitair af, een ander heeft het diploma om als zuster te werken in het ziekenhuis. Toekomst voor twee Zambianen. Maar met deze nieuwe lokalen die in augustus worden geopend kunnen de kinderen langer op deze school blijven en goed onderwijs volgen. Kansen voor de toekomst.
Ik weet het, Het is maar een druppel op een gloeiende plaat. Maar het is in ieder geval een druppel. bovendien geven we de mensen in Kawambwa het gevoel dat ze er niet alleen voorstaan.
En er komen 4 groterer, nieuwe schoollokalen van wel 6 x 6 meter. Een wens van het Bouwteam. Ook is het de wens van het bouwteam electriciteit aan te leggen, alsmede waterleiding. Iets wat op de meeste scholen ontbreekt. Dat zou prachtig zijn voor de kinderen van Kawambwa, voor de ouders, voor de leerkrachten en zuster Maria en ander personeel.

Dits wordt mogelijk gemaakt door de giften van vele gulle sponsoren. Hartelijk dank daarvoor namens de kinderen van Kawambwa.

Morgen is het vertrek gepland op 7 uur. Een terugreis van 1000 km.
In ieder dorp en bij ieder huisje worden we weer met de neus op de feiten gedrukt. Hebben deze kinderen wel toekomst? In een land waar meer dan de helft van de bevolking moet zien rond te komen van minder dan 1,50 per dag.
Voor een aantal kinderen in Kawambwa is er wel hoop en toekomst.
Ontwikkelingshulp op zijn Hooglands. Dat werkt.

De school van zuster Maria wordt bekostigd uit de opbrengsten van de stichting Kacema. Wij wensen deze stichting een goede toekomst en danken Conny Snoep, secretaris van deze stichting, en Wim Cats als penningmeester, voor de prettige samenwerking bij de voorbereiding van deze reis.

Sponsoren bedankt.

Het gaat allen goed en vooral in Kawambwa.
Zambia, toch een bijzonder land.

Bouwteam Hoogland.

• 13 Mei 2016 - 23:00

Ans:

Fantastisch gedaan mannen ik ben trots op jullie. Een hele goeie terug reis. Geniet nog van de mooie momenten daar de komende tijd

• 14 Mei 2016 - 22:31

Belinda Veenvliet:

Fijn dat jullie zoveel hebben kunnen betekenen voor de kinderen daar. Nu weer op de terugweg. Goeie reis en tot snel, xx

• 17 Mei 2016 - 17:12

Deborah:

Geweldig werk hebben jullie geleverd! Trots!
    Veilige reis terug en geniet van de mooie dingen!